مزایده ترتیبی است که در آن اداره، فروش کالاها و خدمات یا هر دو را از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالأنتشار و یا روزنامه رسمی کشور به رقابت عمومی میگذارد و قرارداد را با شخصی که بیشترین بهاء را پیشنهاد میکند، منعقد میسازد.
حسن روشهای مناقصه و مزایده، آن است که از طریق این رقابت میتوان به بهترین گزینهها دست یافت؛ همچنین رعایت اصل برابری افراد در اینگونه قراردادها رعایت می شود. البته معایبی همچون سوق دادن شرکت کنندگان بهسوی کمیت و عدم توجه به کیفیت که معمولاً در مناقصات مشاهده میشود، در این روشها وجود دارد.
انواع روش مزایده خودرو
آ) حضوری؛
ب) کتبی.
مزایده حضوری خودرو:
به مزایده حضوری خودرو اصطلاحاً حراج خودرو هم گفته میشود و انجام آن ساده و با تشریفات کمتر همراه است. البته استفاده از این روش نمیتواند، همیشگی باشد؛ بلکه منحصر در موارد فوری و غیر مهم میباشد.
مزایده کتبی خودرو:
در این نوع روش، مزایده خودرو به صورت کتبی و با تشریفاتی خاص انجام میپذیرد و در معاملات مهم، همراه با درج آگهی و انتشار آن و تشکیل کمیسیون، مزایده و نتایج مزایده اعلام می شود.
مزایده خودرو در ایران:
هر ساله در حوالی ضلع شمالی اتوبان تهران کرج جنب پارک چیتگر، چند خیابان اصلی و فرعی را که رد کنید انتهای یک کوچه، پارکینگ خودروهای خاص ایران خودرو خودنمایی می کند. خودروهایی که برخلاف تمام دنیا خاص بودنشان به خاطر داشتن آپشن های اضافی نیست بلکه به خاطر کم داشتن آپشن ها لقب "خاص" را به خود اختصاص داده اند. خودروهایی که خود ایران خودرو بر روی آن ها نام خودروهای کارشناسی، معیوب و یا مستعمل شرکت ایران خودرو را قرار داد است.
شاید بزرگترین مزایده خودرو سالانه ایران همین مزایده ایران خودرو باشد که واقعا لقب عجیب ترین مزایده سال را هم به خود اختصاص داده است